Betaalt u nog te veel? Doe de postcodecheck!

07 november 2014, door Glasvezel Nieuws

Providers moeten reële internetsnelheid communiceren

DSL-providers Online, Tele 2 en XS4All informeren consumenten nog steeds niet vooraf over de reële internetsnelheid die zij op hun huisadres kunnen verwachten, blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. KPN, Solcon, Stipte en Telfort zeggen tijdens het bestelproces wel iets over de internetsnelheid, maar alleen KPN en Telfort leggen dit ook vast in het contract. De kabelaanbieders communiceren wel allemaal over de snelheid, vooraf én in het contract. In mei 2013 constateerde de Consumentenbond ook al dat de meeste providers onduidelijk zijn over snelheid van vast internet. Bij DSL is dit extra relevant omdat de internetsnelheid afneemt naarmate de afstand tot de wijkcentrale groter wordt.DSL-providers communiceren vaak een 'tot' snelheid in plaats van een reële snelheid. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Helaas is er te weinig verbeterd in een jaar en daarom starten wij de actie 'eerlijk over snelheden. We willen dat providers vooraf duidelijk communiceren wat de reële snelheid is die consumenten kunnen verwachten en dat providers die reële snelheid ook in het contract zetten.' Geen enkele provider zet in het contract dat consumenten rechten kunnen ontlenen aan de beloofde snelheid en ook dat moet veranderen. De Consumentenbond bekeek voor de Digitaalgids van november 2014 hoe de 11 grootste internetproviders op hun website en in hun voorwaarden communiceren over internetsnelheid en of consumenten zich daar op kunnen beroepen. Een overzicht hiervan staat op onze website. Daar wordt ook stap voor stap beschreven wat consumenten kunnen doen als hun internetsnelheid structureel lager is dan is toegezegd en hoe consumenten een klacht kunnen indienen bij hun provider.

Lees verder

Meer nieuws...

Youfone verkort de levertijd

Voor haar Thuis TV & Internet proposities heeft Youfone aangekondigt dat ze de levertijd verkorten. Was het eerder nog dat je pas na minimaal 30 dagen na aanvraag aangesloten kon worden op de d…

Welke providers verhogen de prijzen binnenkort?

In deze tijd zijn we misschien met hele andere dingen druk dan we gewend zijn en vergeten we af en toe welke dag, laat staan welke maand het is, maar het is al weer bijna 1 juli en dat is (bijna tr…

KPN en XS4All verhogen de prijzen

KPN en XS4All zullen per 1 juli dit jaar de prijzen voor glasvezelinternetabonnementen verhogen. Dit geldt voor zowel particuliere als klein zakelijke klanten van beide providers.
 Op zich is…

Minder graafschades bij aanleg glasvezelnetwerk KPN in de toekomst

De grond in Nederland ligt vol met verschillende soorten netwerken bestaande uit kabels en leidingen. Denk hierbij aan koperdraden, eleltriciteitskabels, gasleidingen, waterleidingen en glasvezelka…

Volg ons op social media