Kennisbank

Nieuws

Reguleren van markt voor zakelijke glasvezelnetwerken niet nodig

Frank
8 april 2016

De Autoriteit Consument & Markt gaat de markt voor toegang tot zakelijke glasvezelnetwerken niet reguleren, omdat geen van de partijen een dominante positie heeft. Dit concludeert ACM in haar ontwerp-marktanalysebesluit. Het aantal zakelijke glasvezelaansluitingen groeit nog steeds. Eind 2015 waren er 75 duizend aansluitingen; tot eind 2018 groeit dit aantal naar verwachting door tot bijna 90 duizend. Niet alle telecomaanbieders hebben een uitgebreid glasvezelnetwerk naar bedrijventerreinen in Nederland. Zo hebben Tele2 en Vodafone een glasvezelnetwerk naar slechts een beperkt deel van de bedrijven. Deze aanbieders kopen daarom ook toegang in bij andere glasvezelnetwerken, zoals bij KPN of Eurofiber. Zo kunnen zij toch telecomdiensten aanbieden aan de bedrijven die niet op hun eigen netwerk zijn aangesloten. Volgens ACM kunnen de telecomaanbieders in voldoende mate toegang tot verschillende netwerken inkopen. Er is daarom  geen reden om bij één of meerdere eigenaren van zakelijke glasvezelnetwerken toegang tot hun netwerk af te dwingen.Henk Don, bestuurslid van ACM: Het is belangrijk dat bedrijven keuze hebben bij de inkoop van hun telecomdiensten. Het gaat dan om  diensten als hoogwaardige dataverbindingen, om internettoegang en om vaste telefonie. Kunnen kiezen uit meer aanbieders leidt tot lagere prijzen en betere dienstverlening.&

vergelijk bij ons deze Glasvezel- | DSL- | Kabel- providers
Budget
Caiway
Canal Digitaal
Delta
KPN
Online.nl
Oxxio
Solcon
T-Mobile
Tele2
Tweak
Vodafone Mobiel
XS4ALL
Youfone
Ziggo
Kiyoh
Bezoekers waarderen onze website gemiddeld met 9,3 sterren!

Even geduld ajb.

  • CHECK
  • BESPAAR
  • ENJOY

Wij lopen nu de verschillende netwerken voor je langs. Dit kan tot 15 seconden duren.

Wij maken gebruik van cookies zodat de website goed werkt.