In de meeste gevallen is verhuizen natuurlijk een leuke nieuwe start en een avontuur. Let wel even op de onderstaande punten zodat je niet zonder internet of TV komt te zitten na je verhuizen!
Het is handig om via onze postcodecheck op checkinternet.nl te kijken wat er voor mogelijkheden qua netwerk er voor u zijn. U krijgt dan ook antwoord op de vraag of u glasvezel heeft op uw (nieuwe ) adres.
De drie netwerkmogelijkheden zijn glasvezel, kabel of DSL. Daarna kunt u er een provider zoals bijvoorbeeld KPN, Telfort, Ziggo of XS4ALL bij kiezen die het beste aansluit bij uw wensen.
Hieronder kort de verschillen tussen Glasvezel, Kabel en ADSL..
Glasvezel: is de nieuwste techniek die een huis kan binnenkomen. Dit zijn twee glasvezelkabels die vanaf de wijkcentrale naar het huis zijn gelegd. Het positieve aan dit netwerk is dat de mogelijkheden oneindig zijn qua snelheid omdat u de enige gebruiker bent op de lijn. Ook wordt alle data via licht over de kabels “geschoten”. De glasvezel is meestal in de meterkast opgehangen. Glasvezel aanbieders zijn o.a. KPN, Telfort, XS4ALL, Online.nl, Fiber en Tweak. Voor de glasvezel postcodecheck of alle glasvezel aanbieders kunt u hier uw nieuwe postcode invullen:
Onze FAQ op www.glasvezel-vergelijken.nl verduidelijkt ook veel.
Kabel: Op dit moment is Ziggo de grootste netwerkleverancier van de kabel. De kabel kunt u herkennen aan de “vroegere tv-stekker”. De Kabel is geen 100% glasvezel maar heeft het laatste stuk een koperkabel. Het netwerk is wel een heel stuk van glasvezelkabels voorzien. Meestal is dit glasvezel tot aan de straatkast. De integratie van een aantal systemen (door het samengaan van kabelaars) maakt het netwerk op dit moment wat storingsgevoelig.
DSL: is de koperlijn van de KPN. De “oude” telefoonlijn die in huizen zoals die vanaf oudsher werd aangelegd. Dit netwerk is grotendeels van koper. Het netwerk ligt er dus al een geruime tijd waardoor de snelheid niet erg hoog is. De straatkasten zijn vaker wel geupgrade door KPN waardoor ze prima de TV-diensten en internet diensten kunnen leveren die nu gevraagd worden. De toekomst vragen wij ons dit echter af. De providers die hier hun diensten als TV, Telefonie en Internet overheen kunnen leveren zijn o.a. KPN, Telfort, XS4ALL, Online.nl en Tele2.

Zie voor een uitgebreid onderzoek en analyse het blog over de beste provider.
verhuizen nieuw huis
verhuizen nieuw huis
Verhuizen van de provider (de diensten van de provider meenemen of omzetten):
Mocht je nog aan een contract vastzitten omdat je bijvoorbeeld een half jaar geleden nieuwe diensten hebt besteld, raden we u aan om contact op te nemen met uw provider. Meestal is er een mogelijkheid om de diensten en provider mee te nemen naar het nieuwe adres (doe de postcodecheck van uw nieuwe woning, als uw provider dan naar voren komt is er een grote kans dat zij u aan uw contract houden.) Meestal is de levertijd drie weken, dus let goed op dat u vroegtijdig laat weten dat u verhuist op een bepaalde datum, zodat de provider “ de knop” op tijd om kan zetten zodat uw diensten doorkomen op het nieuwe adres.
Nieuwe diensten, nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe provider!

een greep uit de providers die wij vergelijken, ook de kleintjes!
een greep uit de providers die wij vergelijken, ook de kleintjes!
Mocht u niet meer aan een contract vastzitten of verhuist u naar een gebied waar uw huidige provider niet kan leveren dan kunt u het beste deze stappen volgen:
Doe de postcodecheck: zie hierboven op de pagina of ga naar checkinternet.nl
Bekijk welke netwerken er op uw nieuwe woning van toepassing zijn.
Bepaal aan de hand van dit blog: welke prijs en kwaliteit u verwacht voor welk prijsniveau.
Bepaal wat u nodig heeft:
Hoeveel TV’s heeft u en wilt u aangesloten hebben? Zoveel decoders heeft
u dan ook nodig. Wilt u nog andere diensten? Er zijn nu ook mogelijkheden om bijvoorbeeld live TV te pauzeren, op te nemen, of Netflix in het menu terug te vinden. U betaalt wel extra voor de meeste diensten. Heel soms neemt een provider dit mee in de aanbieding.
Welke snelheid heeft u nodig? Bent u een druk gezin waar verschillende apparaten tegelijk aan staan? Dan zouden wij naar een iets hogere snelheid kijken dan gemiddeld. Bent u vaker met z’n tweeën en gebruikt u dan op zijn hoogst twee apparaten tegelijk? Dan zouden we aanraden om een gemiddelde snelheid te nemen. Bent u echt een TV-ofiel en zit u op 20 cm afstand te kijken of u pixels ziet? (zoals mijn vader ;) Dan raad ik u aan om een zo hoog mogelijke snelheid te nemen bij de provider met de minste storingen. U ontneemt uzelf dan erg veel frustratie weet ik uit eigen ervaring.
Telefonie: Wilt u graag uw nummer meenemen? Geef dit goed bij de nieuwe provider aan en check nog een keer op de bevestiging of uw nummer goed is doorgekomen en of ze de nummer portering (zo noemen de providers het omzetten van het telefoonnummer) duidelijk op het contract is vermeld. Beter voorkomen dan genezen. Of wilt u graag onbeperkt bellen? Alle informatie komt uit de vergelijking, u moet dan wel de prijs van deze extra dienst bij de totaalprijs optellen. Ook een erg belangrijke!! Let op of er een alarm is verbonden aan de telefoonlijn en of u deze ook nodig hebt op uw nieuwe adres! Heeft u de leverancier al gebeld van het alarmsysteem?
To do lijst:
- Doe de postcodecheck.
- Besluit of u nieuwe diensten wilt, of de oude diensten wilt meenemen.
- Keuze maken bij nieuwe diensten: welke provider? Welke diensten wil ik afnemen?
- Welke provider wil ik? En welke kwaliteit verwacht ik voor welke prijs?
- Drie weken voor verhuizing bestelling doorgeven.
- Een maand van tevoren de oude provider opzeggen, verhuizing doorgeven.
- Keuze maken voor installatie, doet u het zelf, of wilt u liever een monteur?
- Spullen retour zenden, in geval van opzeggen.
- Alarmleverancier bellen voor het omzetten.